★ ★ ★ ★ ★ 4.6 / 5 TRUSTPILOT

FÖRLÄNGT ÖPPET KÖP T.O.M. 31.01.2025

BLI MEDLEM - FÅ 30 KR RABATT

TRYGGA KÖP MED PRISGARANTI I 30 DAGAR

Logga in
Inspiration & Tips/Reportage/Berättelsen om Hilke
Duka festligt - med Hilke och Ninfea Alta-ljusstakarna i mässing.

Skönheten i det dukade bordet – berättelsen om Hilke

Känt för sitt eleganta formspråk och detaljer som bjuder in och förhöjer våra stunder tillsammans – Hilke Collection är svensk design med italiensk puls. I hjärtat av det står Giovanna Hilke, VD och grundaren som valde glädje i livet och byggde därefter upp sin egen berättelse.
torsdag 17 oktober 2024
Dela artikel
Grundaren Giovanna Hilke sitter vid ett bord och tittar åt sidan. I sin hand håller hon koppen Lignano Sabbiadoro från Hilke Collection.

Giovanna Hilke, grundare & VD för Hilke Collection.

DEN KREATIVA GNISTAN BAKOM HILKE 

- Jag kan inte säga att jag gick in i väggen 2018, jag sprang snarare rakt igenom och landade i någonting annat på andra sidan. 

Fem minuter med Giovanna Hilke och du kan inte låta bli att ryckas med i hennes till synes obegränsade energi. Samtalet är kvickt, humorn sarkastisk och värmen genuin. För denna gång möts vi över videosamtal men blunda och det är som att sitta med en god vän, hemma i vardagsrummet med en kopp te i handen. Gärna i en färgglad Hilke-kopp.  

Hennes återberättning av händelserna som ledde till att hon 2018 bestämde sig för att enbart fokusera på det som gav henne energi, är som att hålla spegeln mot en hel generation av kvinnor som försöker få ihop livet på 24, begränsade, timmar. 

- Då valde jag att fokusera på det som var roligt och det var Hilke Collection, säger Giovanna.

Dekorera ditt sidobord med Hilke, t.ex. med vasen Amico och ljusstaken Alto Basso.

Hilke började inte med omfattande analyser och storslagna planer, det föddes snarare ur nyfikenhet och kreativ gnista. 

- Jag har alltid varit kreativ, berättar Giovanna. Jag har skrivit poesi, målat och jag bara älskar att utforska nya idéer. 

Giovanna, som är svensk-italienare, började sin karriär som maskiningenjör, men livet tog en ny riktning när hennes hobby i att skapa ljusstakar av kopparrör tog fart efter att hon la upp dem på sociala medier. Ljusstakarna blev en omedelbar succé, och det som först var en hobby växte snabbt till ett företag. Vänner och främlingar hörde av sig för en chans att köpa hennes produkter. 

- Vi körde runt och sålde dem och jag tänkte: 'Vad roligt det vore att sälja saker jag designat!' Det var så idén om en webbshop växte fram.

Den första kollektionen var en blandning av Giovannas egen design och produkter från andra varumärken, som förvarades i en bostadsrätt som snabbt förvandlades till provisoriskt lager.

Tiden gick och med den växte intresset för inredning sig allt större.

- Jag drog till Formex vid ett tillfälle, jag hade aldrig varit där innan och efter det sa jag till min mamma att jag måste hålla på med inredning. Och hon bara ”jaha, säg upp dig från ditt jobb då” varpå jag svarade att jag inte hade någon plan och hon bara ”och?”. Så jag åkte raka vägen hem, sa upp mig och åkte hem till min man i vårt precis nyköpta hus och berättade att jag sagt upp mig.

VÄNDPUNKTEN 

Självsäker? Ja. Orädd? Japp, det är Giovanna. År 2015 tog Hilke Collection ytterligare ett stort steg framåt och öppnade sin första fysiska butik. Det blev plattformen för Giovanna att lansera Hilke Collection som vi känner det idag. En av de första produkterna, Alba-ljusstaken, är fortfarande en älskad del av kollektionen. Under denna period föddes också Hilkes signaturmotiv, Anima Gemelia, som betyder "tvillingsjäl" – ett djupt personligt emblem inspirerat av Giovannas känslomässiga resa.

- Hilke är inte bara ett varumärke, det är mitt sätt att uttrycka mitt liv och mina känslor. Jag har en hatkärlek till vår logga. Jag skapade den när jag förlorade min pappa och jag var så arg för att han aldrig fick se vad jag byggt upp.

- De som inte vet ser endast en ljusstake som heter Tutti, men det var min pappas efternamn, berättar Giovanna och för en stund stannar hon upp. Plötsligt flödar inte orden ur henne längre.

- Vi har en Mumin-kollektion nu som bygger på berättelsen om att pappan är borta, han är försvunnen. Den berättelsen tog väldigt hårt på mig. Jag jagade alltid min pappas bekräftelse när han levde, han jobbade väldigt mycket, och i boken så letar de efter pappan – och de hittar honom. Men min pappa gick bort.

- Det är därför vi har italienska namn på allt, för jag vill hålla fast vid den delen av min berättelse, berättar Giovanna och för en kort stund tar vi båda ett andetag.

- Hilke är jag, säger hon sen och ler mot kameran.
Men Hilke Collections väg framåt har inte varit inte utan dess utmaningar.

- Det var kaos, vi hann inte med alla beställningar och sedan kom en leverans med defekta produkter som vi inte kunde sälja. Vi satt dag ut och dag in, monterade om, polerade och försökte rädda produkterna – och på något sätt lyckades vi. Det drev oss till att byta fabrik och komma ut starkare ur det hela.

Hilke har skapat en snygg graverad kanna med muminmotiv, som du här ser framför den speciella presentförpackning som den levereras i.

Kommer snart. 

Kommer snart. 

EN PERSONLIG RESA, SPEGLAD I VARJE PRODUKT

Under åren 2011 - 2018 välkomnade Giovanna och hennes man tre barn och den egna familjekonstellationen är en evig inspirationskälla - ihop med hennes italienska arv. 

- Vi är i Italien varje år och jag hittar inspiration från byggnader, skogen, stränder och miljön. Hösten [i Sverige] är särskilt inspirerande för mig – jag älskar skogen, dofterna, den friska luften och färgerna. Det är då jag känner mig som mest kreativ. 

Visst går det att se den starka kopplingen till naturen och årstiderna i Hilkes estetik, där tidlös elegans möter subtila säsongsnyanser. Denna personliga koppling innebär att varje produkt från Hilke erbjuder mer än bara design. När du köper en Hilke-ljusstake, köper du hela historien bakom den – tanken, omsorgen och händerna som skapade den. Hilke är ett varumärke grundat i att hitta sin egen väg. 

- Många tror att jag älskar att stå i centrum och att jag alltid varit populär, men så har det aldrig varit. Jag blev mobbad och fick gå min egen väg. Jag har alltid velat göra min egen grej och det är inte särskilt svenskt, så det var tufft när jag var yngre. På så sätt är Hilke mer än ett varumärke – det är mitt sätt att uttrycka mitt liv och mina känslor. 

SKÖNHETEN I ETT DUKAT BORD 

Kärleken till gemenskap och delade måltider ligger i hjärtat av Hilkes kollektioner.  

- Jag är 25 % italienare och jag älskar att laga mat och bjuda hem folk. Vår tagline kretsar kring ‘skönheten i ett dukat bord’ – allt handlar om att skapa gemenskap, få människor att känna sig älskade och välkomna. Det är den italienska sidan av Hilke, säger Giovanna. 

Denna filosofi genomsyrar varje produkt: den mjuka mässingsytan på Amico-vasen, de eleganta linjerna i Tuti-ljusstaken och porslinet som är designat för att föra människor samman. Det handlar inte bara om funktion – det handlar om känsla.  

- När du går förbi en Hilke-produkt ska den få dig att le, för du vet att den är handgjord med omsorg. 

EN GLIMT AV FRAMTIDEN

Idag drivs Hilke av ett litet men dynamiskt team som arbetar med passion och en stark framtidsvision. Framåt ser Giovanna att Hilke kommer att fortsätta växa, med en framtid som sträcker sig bortom hennes personliga engagemang.

- Företaget måste kunna fortsätta utan mig, för att nå längre än vad jag ensam kan ta det. Om 10 år? Jag vet att vi kommer vara större, men exakt hur det ser ut – det får vi se.

FÖRHÖJDA STUNDER 

Oavsett om du dukar för en stillsam middag hemma eller en stor bjudning, bjuder Hilke Collection in dig att förhöja varje stund. Porslinet, vaserna och ljusstakarna är mer än bara föremål – de är följeslagare i skapandet av meningsfulla ögonblick. En passande beskrivning av ett varumärke som strävar efter att skapa produkter inte bara för idag, utan för livet. 

Med varje mässingsdetalj och varsamt designad produkt förmedlar Hilke Collection värmen från en italiensk familjemiddag och bjuder in dig till att känna dig välkommen och älskad för den du är. Går det att ens beskriva det i tre ord?

- Oj, nej det där är så svårt. Vad tror du? Frågar GIovanna mig.

Plötsligt känns frågan svår, men tidlöst, elegant och personligt dyker upp i mitt huvud. Men när jag lägger på, efter en timmes konversation, dyker ett till ord upp: glöd.

Arijana Rosso
Skribent

ALLT FÖR DIN DUKNING AV HILKE

Se mer
FÖR ALLA SOM ÄLSKAR ATT BOA
Nordic Nest AB (org. nummer 556628-1597) Stämpelvägen 3, SE-394 70 KALMAR, Sverige E-post: info@nordicnest.se Tel. 0480 - 44 99 20
© 2002 - 2024 Copyright Nordic Nest AB