ÖPPET KÖP 30 DAGAR

SAMLA POÄNG I KUNDKLUBBEN

TRYGGA KÖP MED PRISGARANTI I 30 DAGAR

30 DAGAR AV DESIGN Helgens erbjudanden

Inspiration/Umgås /Get to know/Get to know: Muuto
Lampor från Muuto pryder varumärkets kontor i Köpenhamn.

Get to know: Muuto

Mitt bland Strögets folkmyller, spännande dofter och exklusiva butiker har Muuto skapat sig ett kontor som känns mer som ett hem. Och som är en minst sagt imponerande uppvisning i färg och form.
tisdag 11 maj 2021
Dela artikel
En festdukning med vitt porslin och vas samt rosa matstolar från Muuto välkomnar gästerna till Muutos kontor.

Välkommen in till det danska designvarumärket Muutos hemtrevliga kontor mitt på Ströget.

Christian Grosen är Design Director för det danska varum�ärket Muuto.

Christian Grosen - Design Director på Muuto.

MUUTO: ETT VÄLKOMNANDE VARUMÄRKE

Det mest påtagliga i Muutos stilfulla kontor är kreativiteten i rummet. Det sitter i väggarna. Den okonstlade känslan av gemenskap, samarbete och glädje som mynnar ut i ett hav av idéer. 

Innanför dörrarna väntar Muutos Design Director Christian Grosen. Christian ansvarar för produktutvecklingen och samarbetar med designers från hela världen för att ta fram produkter som går enligt varumärkets filosofi. Och det är en filosofi som grundar sig i namnet. Muuto betyder nya perspektiv på finska, vilket kan kännas lite märkligt för ett danskt varumärke men det finns en enkel anledning till namnvalet.

- Muuto grundades 2006 av Kristian Byrge och Peter Bonnen, och Peters fru är från Finland så jag tror att de bara gillade det ordet. Det är ett väldigt välkomnande ord, det ser snyggt ut när du säger det och generellt är det mjukt och inbjudande, förklarar Christian.

Muutos Design Director förklarar om deras långa designprocess över en kopp kaffe i Muutos sköna stolar och soffa.

Över en kopp kaffe förklarar Christian att det tar 36 månader för en ny designfavorit att se ljuset, vilket innebär att Muuto redan nu arbetar med kollektionen för 2022. 

SÅ FÖDS NÄSTA DESIGNFAVORIT

Betydelsen av nya perspektiv som Muuto står för, är en väsentlig och integrerad del av den 36-månader långa designprocessen hos varumärket.

- På Muuto har vi ambitionen att bidra med någonting nytt och inte bara addera mer till det som redan finns. Vi tänker mycket på hur vi kan skapa nya perspektiv på de produkter vi lanserar och det kan vara ett nytt perspektiv i form av material, funktion och färg – så på alla nivåer.

- Vi jobbar just nu med produkter för år 2022 så vi befinner oss några år in i framtiden, säger Christian med en antydan till upprymdhet i sitt leende.

Muuto stolar på display i deras kontor.

De moderna klassikerna är många hos Muuto och ambitionen tydlig.

"På Muuto har vi ambitionen att bidra med någonting nytt och inte bara addera mer till det som redan finns."

För Muuto är samarbete viktigt. Täta dialoger hålls mellan alla involverade i designprocessen redan från start – från designers och säljare till leverantörer.

- Internt designar vi det vi vill skapa och får på så sätt ihop en design-brief som skickas till designers vi arbetar med. När vi har en idé vi tycker är intressant, börjar vi samarbeta med utvecklingsteamet och vi hittar leverantörer att utveckla produkten med. Och sedan kommer tråkiga saker som priser, men det är egentligen en viktig del i processen eftersom vi vill skapa produkter med god kvalitet men de ska också vara prisvärda och tillgängliga för så många människor som möjligt. Och det är självklart något som vi arbetar med redan i början av denna process. Sedan hamnar produkten förhoppningsvis hos någon som du eller jag som tycker om att leva med den. I många år, säger Christian och ler.

Bakom kulisserna hos Muuto där tygprover vittnar om skapandet av nya produkter hos varumärket.

Christians förhoppning är att den långa designprocessen ska mynna ut i produkter som människor vill leva med i många år framöver.

”VI TYCKER OM ATT OMGE OSS MED SAKER SOM SKAPATS UTIFRÅN EN TANKE”

Många skulle nog beskriva Muutos produkter som tidlösa, men Christian själv föredrar ett annat ord.

- Lasting aesthetics – varaktig estetik. Självklart påverkas vi av saker som händer runt om oss här och nu när vi skapar en produkt, vilket gör att produkten naturligtvis reflekterar perioden som den skapats i. Men om vi inte faller för kortlivade trender, utan identifierar mer hållbara sådana och följer dem, kan vi skapa något som varar.

Muuto Coverstol, Beam bordslampa och Relate sidobord i svart i ett kollage.

Cover-stolen, Unfold-bordet och Beam-lampan är några av Christians favoriter bland Muutos många ikoner med varaktig design.

En festdukning med Ambit taklampa ovanför bordet och vitt porslin på bordet.

Lasting aesthetics – orden Christian föredrar över tidlöshet där passionen ligger i att skapa design som varar och går bortom trender.

Oslo matstol i rosa tyg från Muuto.

Muutos produkter är gärna färgglada men har samtidigt förmågan att utstråla lugn i hemmet och smälta in i olika miljöer.

Varaktig design har alltid varit något av en pelare inom skandinavisk design: med influenser från Bauhausskolan till dagens moderna lyxskandinaviska stil har skandinavisk design egentligen alltid handlat om varaktighet och funktionalitet. Något som Christian själv dras till inom skandinavisk design.

- Jag antar att det har att göra med att vi här i norra Europa – ja, fram till för några hundra år sedan bara skapade produkter utifrån behov. Ingenting skapades för att visas upp eller framhäva en förmögenhet utan allting skapades utifrån funktionalitet. Även om jag tror att det är annorlunda idag och vi kan göra nästan vad vi vill, så håller vi fast vid den filosofin.

- Som designers tycker vi om att ha logiska argument för de val vi gör och vi använder materialen på ett logiskt sätt och jag tror att det helt enkelt är en självklar del av vårt tankesätt. Vi tycker om att omge oss med intelligenta saker, saker som skapats utifrån en tanke och noggrannhet och på så sätt är det en naturlig del av våra liv.

The Strand stor taklampa från Muuto hänger i hörnet av vardagsrummet som ett vackert moln.

För Muuto är det viktigt att produkter kan leva länge – både fysiskt och visuellt.

INREDNING ATT LEVA MED LÄNGE

För Muuto är det viktigt att inte ändra allting i kollektionerna över en natt, utan Christian betonar vikten av att människor ska känna sig trygga när de köper en Muuto-produkt.

- Vi försöker att inte vara för trendiga för vi vill skapa produkter som kan leva länge. Inte bara från ett funktionellt perspektiv, utan från ett visuellt också. Vi vill inte ta fram produkter som människor bara tycker om att titta på i 1 – 2 år och sedan inte tycker om längre för att de inte anses trendiga.

- Jag tror det var Coco Chanel som sa att ju trendigare du är, desto fortare går du ur stil och det är väldigt sant. När människor känner sig bekväma med att köpa något de faktiskt kan identifiera sig med under en lång tid och inte bara för en eller två säsonger, då tror jag produkterna hjälper dem att skapa hem på riktigt.

Citat från Muutos Design Director Christian Grosen om tidlösa produkter.
Taklampan Ambit från Muuto sprider varmt sken i Muutos vardagsrum.

En produkt som är oberoende av en viss miljö är en hållbar produkt som konstant återupptäcks av sin ägare menar Christian. 

- Även om jag inte gillar ordet tidlöshet så har det lite med tidlöshet att göra. För om du kan skapa en produkt som verkligen är hållbar i sin design så blir den stark för den är inte beroende av exempelvis en viss arkitektur. Den kan passa lika bra i en äldre som i en modern byggnad och smälter på så sätt in i nya miljöer hela tiden. På så sätt hjälper varaktig design en produkt att konstant bli återupptäckt av sin ägare. Och det är ett väldigt hållbart sätt att tänka på.

Vardagsrummet hos Muuto är elegant inrett med Fluid taklampa och lädersoffan Outline.

Mjuka former är något av ett kännetecken för Muuto och en naturlig del av varumärkets DNA för att skapa föremål som upplevs som välkomnande.

MUUTOS BIDRAG: ETT HEM FYLLT AV GLÄDJE, LUGN & VISUELL TRYGGHET

Genom åren har Muuto släppt flera designfavoriter som utmanat våra perspektiv och något som kommit att bli ett kännetecken för varumärket är de återkommande mjuka formerna i deras produkter. Något som inte alltid är ett medvetet val från Muutos sida, utan snarare något som kommit att bli en naturlig del av varumärkets DNA för att skapa föremål som upplevs som inbjudande och välkomnande.

Elevate vas i grått med stor höstbukett sprider stämning på bordet hos Muuto.

Glädje och vacker estetik är några delar som Christian hoppas att Muuto kan bidra med till ett hem. 

Triss i stilrena detaljer för dukningen: Corky karaff, Silent vas och brickan Platform.

Triss i stilrena detaljer för dukningen: Corky karaff, Silent vas och brickan Platform. 

- Jag hoppas våra produkter medför glädje, vacker estetik, funktionalitet och både fysisk och visuell trygghet till ett hem. På något sätt tror jag också att, trots att den är färgrik, så medför vår kollektion ett visst lugn. Vilket är väldigt intressant med just Muuto för även om vi har produkter som är väldigt uttrycksfulla, så kräver de inte mycket uppmärksamhet i hemmet utan de kan smälta in i vilken miljö som helst och jag tycker det är ett starkt värde för möbler att ha, säger Christian.

Text: Arijana Kapic  Foto: Angeliqa Daldorph

MUUTO

Ta del av fler tips

Samla poäng på dina köp som medlem i vår kundklubb

Nordic Nest AB (org. nummer 556628-1597) Stämpelvägen 3, SE-394 70 KALMAR, Sverige E-post: info@nordicnest.se Tel. 0480 - 44 99 20
© 2003 - 2024 Copyright Nordic Nest AB