Design House Stockholm grundades 1992 & samlar designidéer från uppkommande och rutinerade formgivare.
Att kliva in på Götgatan 14 där Design House Stockholm har sitt hem, är som att kliva in i ett älskat bibliotek. Det dröjer inte länge innan du möts av Knot – kudden som upptäcktes på en resa till Island och som först skulle varit ben på en stickad teddybjörn, men som tog en annan form längs med processen. I ett av de stora fönster som vetter ut mot kullerstensgatan ett stenkast från Gamla Stan i Stockholm, vilar Block – en lampa som likt en litteraturklassiker hängt med oss sedan 1996.
Tittar du snabbt ser du ett stilrent sortiment av modern skandinavisk design, tittar du något djupare ser du att sortimentet är kapitel som alla berättar historien om Design House Stockholm (DHS). En historia som började 1992 när Anders Färdig grundade varumärket med en tydlig ambition att vara ett designförslag snarare än en producent. Vad det innebär är att DHS hittar och vårdar fram designsamarbeten med små som stora formgivare. Eller som de själva säger, DHS ”scoutar” ny design:
- Vi vill ha produkter som har ett starkt formspråk och som har något särskilt i sig. Det kan vara i såväl funktion som i uttryck – det där lilla extra helt enkelt, säger Margot Barolo Design- och produktutvecklingschef på DHS.
Knot är idag en kär klassiker men tog form av en ren slump.
Under sina 30 + år har DHS byggt upp en imponerande samling av samarbeten med formgivare som Alexander Lervik, Claesson Koivisto Rune, Harri Koskinnen, Catharina Kippel och Lena Bergström.
- Vi har stor tillit till att använda design som vårt främsta verktyg och kvalitetsstämpel. För att skapa ny, bra design behöver vi ta hjälp av de fantastiska formgivare som finns där ute. Vi ser formgivarna som vår naturresurs och relationen och samarbetet mellan dem, våra tillverkare och oss är avgörande för en lyckad produkt, säger Margot och fortsätter:
- Respekten och tilliten till varandra i ett samarbete måste alltid finnas där. Ytterligare en viktig del är våra relationer till våra tillverkare. Många av dem vi arbetar med är nära vänner sedan många år, vilket hjälper oss att ständigt ha öppna och raka samtal och ett utvecklingsarbete kring de villkor som berör social och miljömässig hållbarhet.
Genom att jobba tajt [ihop], finner vi hela tiden nya vägar att bli bättre.
Hos DHS är tilliten och samarbetet med formgivare hjärtat av verksamheten – och resultatet blir produkter som alla har en historia.
Design House Stockholm har under sina tre årtionden på designscenen öppnat upp skandinavisk design för fler att tolka och utveckla, bortom vår del av Europa. De må samarbeta med flera, men det faller inom en och samma historia – DHS-historia.
- För oss är det [modern skandinavisk design] en del av en livsstil som omfamnar ett tänk kring hur vi förhåller oss till objekt vi vill omge oss med. Den är inte nationsbunden och vi arbetar med formgivare från många olika länder. Det snarare förenar alla oss som värderar materialitet, kvalitet och funktion där man lyfter en eller flera av dessa in i formen. Det omfattar ofta en komplexitet som till synes är enkel men hårfint balanserad, säger Margot och fortsätter:
Känslan för material är viktigt, att inte dölja utan snarare framhäva materialen. Att fokus är på form mer ofta än dekoration.
Har du hört historien om hur din favoritprodukt från DHS blev till?
Oavsett vilken produkt från DHS som får försköna ditt hem, finns här något för alla. Men visste du om hur dina favoritprodukter kom till?
Block-lampan har genom åren blivit synonym med DHS och allt började som en bröllopsgåva. 1996 grubblade den finske formgivaren Harri Koskinen över hur två block skulle gjutas samman till en fin bröllopsgåva innan idén kom om att göra formen till en lampa. Harri Koskinen gjorde några prover i smyg och presenterade dem för vänner och bekanta. En av hans vänner kände Anders Färdig som just hade grundat Design House Stockholm.
- Vi var lite tveksamma till lampans funktionalitet som ljuskälla men vi valde ändå att lansera Block Lamp som en lampa för att höja stämningen i rummet som en ljusskulptur, berättar Anders Färdig, grundare av DHS.
- Idag ingår den i flera museers permanenta samlingar såsom exempelvis Nationalmuseum i Stockholm och MoMa i New York. Det var utan tvekan Blocklampan som först fick varumärket Design House Stockholm att lysa på den internationella designhimlen, säger Anders.
Från Block till Family Chair. 2008 slog DHS sig samman med Lina Nordqvist vars idé om att alla i en familj på fyra skulle få ha sin egen formgivna stol vid matbordet, gick från att vara ett examensarbete vid Beckamans Designskola till att ett år senare lanseras på MoMa i New York. I dag säljs två former av Linas nättare pinnstol av DHS.
2011 börjar sagan om Karl Malmvall och Design House Stockholm när Step-stegen tas fram med avsikten att skapa en stege så vacker att du vill hänga den på väggen.
- Kanske är stegen formgiven av Karl Malmvall ett av de bästa exemplen på vad Design House Stockholm handlar om, berättar Anders.
Vi älskar produkter som kombinerar fantasi och funktion.
- Vi vill lösa vardagsproblem som t.ex. [problemet] att trycka in en stege i ett redan fullt städskåp. Karl hade en idé om en klappstol som hopfälld kunde bli alldeles platt. Då började diskussionen som vi kallar kreativ magnetism i bolaget. Vi vrider och vänder på de erfarenheter som just då samlats i rummet. Helt plötsligt leder diskussionen till det som ibland är så svårt att förklara. Vi hade löst problemet med stegen som tog för mycket plats i städskrubben genom att hänga upp den på väggen i finrummet eller hallen. Klappstolen blev därmed en stege som du nufinner i de flesta designbutiker runt om i världen.
En unik stol för alla i familjen – Family Chair började som ett examensarbete.
Design House Stockholms vilja att vara ett förlag för skandinaviska designidéer befästes med Catharina Kippels vackra muggar med Elsa Beskow-motiv. Från Tant Brun till Familjen Jordgubbe – varje mugg hyllar ett Elsa Beskow-motiv och förankrar DHS sätt att närma sig design likt de bästa bokförlagen i litteraturvärlden.
Även om andra sagor brukar ha ett slut så vill vi inte se ett slut på Design House Stockholms. Detta spännande designförlag har fortfarande många berättelser kvar att bjuda in oss till. Du kanske redan har sett Lulu?
Styling; Arijana Kapic
Foto: Elof Martinsson, Design House Stockholm