Designonline tar nästa stora steg - byter namn till Nordic Nest

Designonline tar nu nästa stora steg i sin resa mot att bli en älskad destination för älskade hem och byter namn till Nordic Nest. Bolaget byter namn på samtliga av sina tio marknader och lanserar det nya varumärkesnamnet i Sverige den 15 maj.

Redan under mars månad genomfördes namnbytet på den spanska sajten. Reaktionerna från lanseringen har varit väldigt positiva och försäljningsutvecklingen fortsatte på samma höga nivå som innan bytet. Den 15 maj kommer man att skifta över den sista av de tio sajterna, den svenska, och kommer därefter bjuda in gamla som nya kunder till en stor lanseringsfest.

“Vi befinner oss just nu på en väldigt spännande resa. Vi har bestämt oss för att skapa ett kundmöte i toppklass och nöjer oss inte med något annat än att våra kunder ska ha världens bästa upplevelse från start till slut. Ett namnbyte är ett viktigt steg på vägen, men det är arbetet vi dagligen genomför som är det viktigaste. Att vi hela tiden gör förbättringar, stora som små, som ger kunden ännu mer möjligheter att skapa ett hem som de älskar”, säger Bank Bergström, CEO

2018 omsatte bolaget 320 MSEK, vilket var en tillväxt på nästan 50% mot året innan. 2019 har börjat ännu starkare, det första kvartalet 2019 växte försäljningen med 70% mot föregående år och på huvudmarknaderna mer än fördubblades försäljningen.

“Det känns såklart extremt roligt att så många fler kunder väljer att handla hos oss, det är ett tydligt kvitto på att vi gör bra saker som uppskattas av konsumenten. Men vi är långt ifrån nöjda, i samband med varumärkesbytet passar vi på att vässa vårt serviceerbjudande ytterligare”, säger Bank Bergström, VD.

Bland annat kommer Nordic Nest att erbjuda 365 dagars öppet köp. Ett annat viktigt fokus är att ha en snabb och smidig hantering av returer och reklamationer. Kunden ska veta att man snabbt får hjälp om något med produkten man köpt inte är som förväntat.

“Vi vill att kunden ska känna sig helt trygg med att handla hos oss, uppstår det problem ska vi vara snabba med att hjälpa till. I ett första steg ska vi inom 48 timmar, från det att kunden kontaktar oss, ha löst alla reklamationsärenden. Antingen har kunden fått pengarna tillbaka eller så är en ny vara på väg hem till kunden. Där vet vi att vi är bäst av alla i vår bransch. Det ska helt enkelt vara smidigt att ha kontakt med oss oavsett om det är före eller efter köpet. Vi nöjer hos helt enkelt inte med något mindre än att ha världens nöjdaste kunder”, avslutar Bank Bergström, VD.

Arbetet med att byta varumärke har pågått sedan slutet av 2018, namnet Nordic Nest har funnits hos företaget de senaste fem åren, fram till nu i form av namnet på företagets egendesignade sortiment. I nära samarbete med Identity Works har namnet nu utvecklats med ny visuell identitet och plattform. Namnbytet är startskottet på utrullningen av den nya identiteten i alla kanaler som sker under resterande del av 2019.

Bank Bergström, VD,
Scand. Design Online AB,