Nordic Nest och Giving People i ett samarbete för att hjälpa familjer i Coronakrisen

Spridningen av viruset Covid-19 har skapat en förvärrad situation för redan hårt ekonomiskt utsatta barnfamiljer i Sverige. Nordic Nest - ett av Nordens största e-handelsföretag inom inredning inleder därför nu ett samarbete med hjälporganisationen Giving People. Samarbetet syftar till att kraftsamla för att hjälpa barn till en bättre vardag trots den rådande situationen genom initiativet Tillsammans hjälper vi fler.

“Vi  ser ett ökat behov av mat och en stor rädsla att bli utan det viktigaste om samhället stänger ner eller om någon i familjen blir sjuk. Många blir arbetslösa i krisen och det går fort, från att man klarat ekonomin utan problem till att man nu står inför en svår ekonomisk situation"  säger Linda Gurenius , Verksamhetschef på Giving People.

Nordic Nest startar därför initiativet Tillsammans hjälper vi fler  för att i samarbete med Giving People hjälpa barn och deras familjer till en bättre vardag under denna kris. Genom initiativet erbjuder nu Nordic Nest sina egna kunder att köpa Giving Peoples kriskasse för behövande familjer direkt via NordicNest.se. För varje såld kriskasse väljer dessutom Nordic Nest att själva skänka samma summa. Utöver detta donerar även Nordic Nest 100 000 kr direkt till Giving People och deras viktiga arbete.

Nordic Nest bjuder även in sina partners för att delta i initiativet. De partners som har möjlighet och väljer att delta kommer oavkortat skänka 10% av sin försäljning som går via NordicNest.se till Giving People.

“Vår mission är att hjälpa människor skapa hem att älska, därför känns det självklart att stötta Giving People , som arbetar för att skapa en bättre vardag för framförallt barnfamiljer. Nu med den extraordinära situation vi befinner oss i ökar behovet kraftigt. Då föddes idén om att göra något tillsammans med våra kunder och partners. För tillsammans kan vi hjälpa fler!

Att kunna vara med och bidra till att barnfamiljer får stöd i dessa svåra tider känns självklart för oss på Nordic Nest"  säger Bank Bergström, VD Nordic Nest.

I takt med att viruset sprids blir fler personer varslade från sina arbeten och skolor har fått stänga som en följd av försöken att minska smittspridningen. Giving People har tydligt märkt av effekten och förklarar att många fler nu behöver hjälp:

“Väldigt många personer som hör av sig till oss säger samma sak:  att de aldrig trodde att de skulle  behöva söka hjälp. De som söker vår hjälp behöver hjälp med det allra mest nödvändigaste, matvaror som de kan klara sig på länge , toalettpapper och hygienartiklar. Vi kommer med den här insamlingen att kunna hjälpa fler barnfamiljer runt om i Sverige, vi kommer också nå ut till fler som kan vara med och skänka och engagera sig i organisationen." säger Linda Gurenius , Verksamhetschef på Giving People.

Med initiativet Tillsammans hjälper vi fler uppmanar Nordic Nest både kunder och partners att vara med och skapa kraftsamling i ett initiativ som gör stor skillnad för många barn och deras föräldrar. Alla människor har rätt till mat på bordet och ett tryggt hem att älska!

För mer information kontakta:

Bank Bergström, VD Nordic Nest

073-2090518