ÖPPET KÖP 30 DAGAR

SAMLA POÄNG I KUNDKLUBBEN

TRYGGA KÖP MED PRISGARANTI I 30 DAGAR

Allt för utelivet

Inspiration/Umgås /Get to know/Vardagens färger & design – lär känna HAY

Vardagens färger & design – lär känna HAY

När danska designvarumärket HAY klev upp på den internationella designscenen år 2002 var det med en explosion av färger och övertygelsen om att alla har rätt till god design. Medgrundaren och Creative Director för HAY Accessories Mette Hay, ger oss en inblick i HAYs värld, vad det innebär att vara en medlem i HAY-familjen och hur vi alla kan applicera lite mer färg i vår vardag. Välkommen in och lär känna HAY.
Tisdag 26 april 2022
Dela artikel
Medgrundare och Creative Director-duon Mette och Rolf Hay.

Medgrundare och Creative Director-duon Mette och Rolf Hay.

SKAPANDET AV ETT NYTT SORTS DESIGNFÖRETAG

HAY grundades i Danmark 2002 och letade efter nya och innovativa sätt att tillgodose vardagens behov. Medgrundare och Creative Director-duon Mette och Rolf Hay bestämde sig därför för att "skapa moderna möbler, belysning och tillbehör för modernt liv med några av världens mest begåvade, nyfikna och modiga designers" säger Mette. De var övertygade om att bra design är allas rätt, men det fanns en avgörande skillnad – priserna var tvungna att vara mer tillgängliga än branschstandarden.

HAY strävar alltid efter att göra bra design av bästa kvalitet och tillgänglig för bredast möjliga publik.

Det är detta som skiljer HAY från andra designvarumärken och att HAY känns särskilt inbjudande, och produkterna, ja, de talar för sig själva.

ATT TILLGODOSE DET MODERNA LIVETS BEHOV

HAYs designfilosofi är att skapa produkter för vardagens mångfacetterade och ständigt föränderliga behov. Evolutionen är ofta subtil och knappt märkbar, men de senaste åren har det medfört många förändringar i hur vi använder våra utrymmen i hemmet.

När vi startade HAY för 20 år sedan ville vi skapa produkter som skulle fungera båda hemma och i arbetsmiljön. Detta har varit en del av HAY sedan starten och är ännu mer relevant nu, när allt fler människor jobbar hemifrån, säger Mette.

Det går inte att gå miste om detta när vi tar en djupare titt på HAYs sortiment. Produkterna är varierade, som exempelvis de färgglada förvaringslådorna för att lagra dina viktiga dokument i till kaffepressen för ditt morgonkaffe. Från soffor till papperskorgar, det finns inga produkter som inte nås av HAY-formgivarnas kreativitet.

Sobremesa serveringsskål L Ø25 cm
Yellow
571 kr709 kr

PRODUKTEN SOM STARTADE ALLT

Mette ansvarar för HAY Accessories, deras tillbehörskollektion. En av de första produkterna som HAY producerade var Kaleido-brickan och designades i samarbete med den svenska designern Clara von Zweigbergk, berättar hon.

Kaleido-brickan var en produkt som hade allt: HAYs DNA. Den är färgstark, lekfull, vacker och användbar.

"Brickans mångsidighet innebär att den kan användas som en bricka för smycken, skrivbordsartiklar eller helt enkelt dekorativa föremål”, säger Mette. " Idag är Kaleido-brickan lika populär som den var när den först släpptes, och vi är glada över att nyligen ha släppt brickan i helt nya färger. Vi tror att en bra design är tidlös och håller år efter år, och Kaleido-brickan har bevisat just det" fortsätter Mette. Långvarig design representerar stora delar av HAYs sortiment där kollektionerna blir en modern hyllning till de stora designepokerna.

HAYS DESIGNPROCESS

HAY har samarbetat med några av världens ledande designers där inspirationen från konst, arkitektur och mode är deras främsta ingredienser för att skapa sina unika kollektioner.

Vi har ingen satt plan eller manual för hur vår designprocess går till, vi tycker att ha det så, då kan våra kollektioner utvecklas väldigt naturligt, berättar Mette .

Färg har blivit ett signum för HAY, men är däremot inget som är genomgående i hela sortimentet. "När vi arbetar med en kollektion applicerar vi färg noggrant – varje produkt anses vara unik och får en specifik färg", säger Mette.

"I vissa fall kan en produkt börja med ett möte, ibland med en brief, och ibland av en tillfällighet ... " fortsätter hon. HAYs filosofi bygger på förutsättningen att skapa produkter som deras kunder är i störst behov av, denna designprocess ger dem friheten att göra just detta.

DESIGN SOM FÄRGAR VARDAGEN

HAY erbjuder ett sortiment där färger, lekfulla former och olika texturer är den gemensamma nämnaren för en mer färgglad vardag. Produkterna är inbjudande och bjuder in till en nyfikenhet, men vad betyder egentligen ett välkomnande hem för HAY?

"Nyckeln för vad som gör ett hem välkomnande är personlighet. Naturligtvis är färg i hemmet mycket viktigt för mig och jag tror att när man kan se hur olika föremål och möbler har samlats i ett hem över tid, är det som gör ett hus till ett hem", berättar Mette.

Färg kan få ett hem att kännas mer välkomnande men vanligtvis så associeras inte skandinavisk inredning med färg. Däremot förändras inredning över tid där pasteller dominerade denna vår. HAY är ett av de mest färgstarka och lekfulla skandinaviska designmärkena och Mette har några råd till oss när det gäller att addera lite mer färg i våra liv:

Jag skulle alltid säga: Välj det du gillar. Personlighet är det som adderar färg i hemmet.
Italienska Ice Cup dessertskålar, gula Tint glas och Pirouette kopp med fat på en vit Kaleido-bricka från HAY.

HAYs inställning till design är unik – från den noggrant utvalda färgskalan till de vardagliga föremålen som inspirerar designprocessen. Deras designfilosofi går att upplevas genom hela utbudet men det som är mest tydligt är HAYs passion för god design och innovation – det är det som är nyckeln till HAYs framgång.

Foto: Angeliqa Daldorph, HAY; Styling: Linnéa Axelson & Angeliqa Daldorph

Rebecca Sparling
Skribent

INSPIRERAS AV HAY

Upptäck HAY

Ta del av fler tips

Samla poäng på dina köp som medlem i vår kundklubb

Nordic Nest AB (org. nummer 556628-1597) Stämpelvägen 3, SE-394 70 KALMAR, Sverige E-post: info@nordicnest.se Tel. 0480 - 44 99 20
© 2003 - 2024 Copyright Nordic Nest AB